Perfektioneret og digitaliseret – den nye faceliftede Golf

Verdenspremiere på den faceliftede Golf, der kommer med en ny 1,5 TSI Evo-motor med cylinderfrakobling, nye assistentsystemer og et hightech infotainmentsystem med den største skærm i klassen og bevægelsesstyret betjening.

Golf-facelift i stikord

1.Verdenspremiere: Volkswagen præsenterer et facelift af Golf (3- og 5-dørs) samt Golf GTI, Golf GTE og Golf Variant.

2.Infotainmentsystemet „Discover Pro“ med bevægelsesstyret betjening bringer for første gang fremtidens betjening ind i denne bilklasse.

3.Nye infotainmentsystemer med større touchscreen.

4.Onlinetjenesterne er blevet udvidet; „Guide & Inform“ og nu også „Security & Service“ til modeller med navigationssystem.

5.Nye innovative assistentsystemer som køassistent og Emergency Assist.

6.Ny 1.5 TSI Evo-motor med 150 hk og cylinderfrakobling.

7.Golf GTI med højere ydelse: 230 hk i basisversionen og 245 hk i GTI Performance.

8.En nyudviklet 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) vil løbende afløse alle 6-trins DSG-gearkasser i Golf.

9.Front og bagende med stødfangere i nyt design. Full-LED-baglygter som standard og løbende blinklys i topversionen.

10.Nyudviklede LED-forlygter afløser alle xenonforlygter i Golf og Golf Variant fra modelår 2017.

Volkswagen løfter digitaliseringen til nye højder med et stort facelift af Golf – den mest succesrige bil i mærkets historie. Den nye Golf har – udover nye motorer, opdateret design og nye assistentsystemer – en ny generation af infotainmentsystemer. Golf vil kunne fås med et nyt Discover Pro-infotainmentsystem, der ikke kun har den største skærm i klassen (9,2”), men som også er det første med bevægelsesstyret betjening. 9,2” skærmen udgør en konceptmæssig og visuel enhed med Active Info Display, der også er en nyhed i Golf. Faceliftet af Golf, som er solgt i mere end 33 millioner eksemplarer, sætter nye standard for assistentsystemer i klassen: Teknologier som City emergency brake med fodgængerregistrering, den nye køassistent (delvist automatiseret kørsel op til 60 km/t) og Emergency Assist, der også er en nyhed i dette segment, forbedrer sikkerheden markant.

Et kraftfuldt, skarpt design og nyt LED-lys. Volkswagen præsenterer faceliftet af den tre- og femdørs Golf, Golf Variant samt de sportslige versioner Golf GTI og Golf GTE på Volkswagens hovedfabrik i Wolfsburg. Det ikoniske design er yderligere perfektioneret blandt andet med en front, hvor en kromliste nederst i kølergrillen er ført længere ud til siderne og nydesignede køleluftundtag i den forreste stødfanger giver Golf mere visuel bredde. Endnu et plus designmæssigt er, at radaren til den adaptive fartpilot og City emergency brake, der før var placeret nede i stødfangeren, nu er flyttet op i VW-logoet og dermed ikke længere er synlig. Af andre synlige nyheder kan nævnes nye halogenforlygter med LED-dagskørelys, nye full-LED-lygteenheder i stedet for xenonforlygter, nye forskærme, nye full-LED-baglygter, hvilket bliver standard på alle Golf-versioner, samt nye fælge og farver. Nye dekorindlæg og stoftyper giver desuden kabinen i Golf modelår 2017 et mere eksklusivt udtryk. Udvalget af udstyrsvarianter er uændret.

Nu også med Active Info Display. Den nye Golf vil – afhængig af udstyrsversion – blive tilbudt med Active Info Display, som vi kender fra Passat og Tiguan. Instrumenteringen vises virtuelt på en 12,3” stor skærm og konfigureres efter førerens præferencer med hensyn til prioritering af informationer under kørslen. Generelt findes der fem forskellige infoprofiler, som giver en ændring af de viste informationer og af grafikken i bestemte områder. Føreren kan vælge mellem profilerne „Classic“, „Forbrug og rækkevidde“, „Effektivitet“, „Ydelse og førerassistenter“ og „Navigation“, og vælges sidstnævnte rykkes speedometer og omdrejningstæller ud til siderne for at give bedre plads til landkortet mellem dem.

Ny generation infotainmentsystemer – bevægelsesstyret betjening for første gang. Den nye faceliftede Golf vil være udstyret med en ny generation af infotainmentsystemer, hvor topsystemet ”Discover Pro” vil være udstyret med bevægelsesstyret betjening, hvilket Golf vil være den første med i sin klasse. Alle infotainmentsystemerne, der hedder det samme som før, har fået nyt design og større touchskærme, hvor de hidtidige 5” skærme afløses af en 6,5”, og de hidtidige 6,5” skærme afløses af 8,0” skærme. Topsystemet ”Discover Pro” har hidtil kørt med en 8” skærm, men denne afløses af en 9,2”, der har højere opløsning, nærhedssensorer, touch- og stemmestyring samt verdensnyheden bevægelsesstyret betjening. Det nye ”Discover Pro” system kan kendes på en eksklusiv gennemgående glasskærm, hvor du betjener systemet via berøring, stemme eller bevægelse, så de klassiske tryk eller drejeknapper er droppet. Skærmen er opdelt i en stor og to mindre felter, og føreren kan konfigurerer disse alt efter prioriteringen af den ønskede information.

Den bevægelsesstyrede betjening fungerer i mange forskellige menuer. Ved hjælp af en viskebevægelse med hånden forskydes de vandret placerede menupunkter mod venstre eller højre. På den måde kan føreren bevæge sig gennem hovedmenuen, skifte radiostation og skifte frem og tilbage i playlisten samt bladre i ”Picture Viewer” og i musikalbummerne (coverflow). En lysrefleks viser i den forbindelse, hvilket indhold der kan betjenes via bevægelsesstyret betjening. Betjeningen understøttes af en visuel interaktionsfeedback; en korrekt udført viskebevægelse bekræftes desuden af en lydeffekt, som kan deaktiveres.

Nye TSI-motorer og ny 7-trins DSG. Den progressive digitalisering flankeres af den videreudviklede TSI-motorfamilie EA211. I første omgang får den nye turbobenzinmotor 1.5 TSI Evo debut i Golf – det er en 150 hk stærk 4-cylindret turbomotor med variabel cylinderfrakobling (ACT). Den nye TSI-motor er mere kultiveret, har en bedre respons og yder sit maksimale drejningsmoment på 250 Nm nede fra 1.500 o/min og kører ifølge NEDC-normen 20,4 km/l. Desuden følger en BlueMotion-version med 130 hk. De nye 1,5 TSI Evo-motorer introduceres i Golf til sommer. Volkswagen har også gjort Golf GTI stærkere – den fås med 230 hk og 245 hk (GTI Performance). En ny 7-trins DSG (dobbeltkoblingsgearkasse) skal som særligt effektiv gearkasse løbende afløse alle 6-trins DSG-gearkasser i Golf.

Den faceliftede Golf forventes introduceret i Danmark i løbet af foråret. 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk