Volkswagen sætter skub på omstillingen til at blive en softwaredrevet mobilitetsudbyder

  •  ACCELERATE-strategien: Volkswagen tager resolut fat på fremtidens store udfordringer – digitalisering, nye forretningsmodeller og automatiseret kørsel
  • Softwareintegration og en digital kundeoplevelse skal være kernekompetencer
  • Databaserede forretningsmodeller vil udnytte ekstra indtægtskilder
  • Volkswagen vil gøre fuldautomatiseret kørsel bredt tilgængeligt fra 2030
  • Ekstra skub på e-kampagnen: Andelen af komplet eldrevne biler forventes at overstige 70 % af den europæiske salgsvolumen og 50 % af den kinesiske og amerikanske salgsvolumen i 2030
  • De økonomiske målsætninger er blevet bekræftet: en overskudsgrad fra driften på mindst 6 % fra 2023; faste omkostninger og materialeomkostninger skal reduceres yderligere
  • Ralf Brandstätter, CEO hos Volkswagen: “Vi sætter tempoet op. I de kommende år vil vi forandre Volkswagen mere end nogensinde før. Med ACCELERATE vil vi nu give mærkets digitalisering et ekstra skub fremad.”

Volkswagen sætter skub på sin omstilling til at være en softwaredrevet mobilitetsudbyder. Ved at udrulle ACCELERATE-strategien, som lige er blevet præsenteret, vil koncernen forberede sig systematisk og i god tid på de omfattende forandringer i bilindustrien. På samme måde som Volkswagen resolut førte an med sin globale elektriske offensiv, vil koncernen nu også sætte skub på fremtidens andre store udfordringer: Integration af software i bilerne og den digitale kundeoplevelse vil komme til at være altafgørende kernekompetencer. Med implementeringen af databaserede forretningsmodeller har koncernen for øje at tiltrække nye kundegrupper og udnytte ekstra indtægtskilder. Volkswagen vil også gøre fuldautomatiseret kørsel tilgængelig for mange mennesker inden udgangen af dette årti. ”E-mobilitet var kun begyndelsen: Den rigtige disruption er stadig på vej. Med vores strategi ønsker vi at ACCELERATE i retning mod den digitale fremtid,” sagde Ralf Brandstätter, CEO hos Volkswagen. ”I de kommende år vil vi forandre Volkswagen mere end nogensinde før.”

Tilbage i 2016 satte Volkswagen gang i sin omfattende omstilling og branchens største elektriske offensiv med TRANSFORM 2025+-strategien. Med ACCELERATE har Volkswagen nu en målsætning om at omdanne sig selv til “det mest attraktive mærke for bæredygtig mobilitet”. Koncernen forfølger tre strategiske værdibaserede motiver for den accelererede omstilling – ”mærkeværdi”, ”skalerbare platforme” og ”værdifuld virksomhed”, som hver især understøttes af specifikke tiltag og ambitiøse målsætninger.

Softwareintegration skal være en kernekompetence hos Volkswagen

Koncernens høje volumental vil sikre den nødvendige skalering af softwaren i hele gruppen. Integration af software i bilerne og den digitale kundeoplevelse vil komme til at være kernekompetencer hos Volkswagen. Derfor går Volkswagen forrest i udviklingen af det kundecentrerede digitale økosystem, hvor ID.-familien baner vejen. Til dette har Volkswagen oprettet den adrætte projektenhed ID. Digital, som vil levere ”Over-the-Air-opdateringer med 12 ugers mellemrum fra sommeren 2021. De vil gøre det muligt at holde bilen opdateret i hele levetiden og gøre den bedre og bedre med nye funktioner. En fuldt opkoblet flåde på over 500.000 biler forventes at være på gaden om blot 2 år, og fra dem vil Volkswagen kunne hente kundernes feedback til nye funktioner direkte.

Forretningsmodel 2.0: nye kunder og ekstra indtægtskilder

Ved at gøre bilerne til et softwarebaseret produkt baner Volkswagen vejen for nye, databaserede forretningsmodeller, som sigter mod at sænke barriererne til individuel mobilitet og samtidig tilbyde meget attraktive tjenestepakker til kunderne. Volkswagen har dermed en målsætning om at generere ekstra indtægter i en bils levetid gennem opladnings- og energiforsyningstjenester, gennem softwarebaserede funktioner, som kunderne kan tilkøbe efter behov, eller gennem automatiseret kørsel.

Koncernen vil også gøre strukturen af modelprogrammet meget mindre kompleks. Fremtidens generationer af biler vil blive produceret i et langt mindre antal modelvarianter. Den individuelle konfiguration vil ikke længere blive fastlagt gennem bilens hardware, når man køber den. Bilen vil nærmest have det hele med ombord, og kunderne kan tilføje ønskede Functions-on-Demand til enhver tid ved at benytte det digitale økosystem i bilen. Det vil reducere produktionskompleksiteten markant.

En klar plan for en forøgelse af rentabiliteten

Volkswagen har øremærket ca. 16 milliarder euro til investeringer i fremtidens trends inden for elektrisk mobilitet, hybriddrivlinjer og digitalisering frem mod 2025. For at være i stand til at finansiere de markante investeringer i fremtiden vil koncernen arbejde systematisk på at øge effektiviteten med ACCELERATE. Målsætningen om en driftsmargin på mindst 6 % forventes at blive opnået i 2023 og også være sikret på langt sigt.

Her vil der være fokus på at være mere modstandsdygtig over for udsving i markedet. For at opnå dette har Volkswagen et mål om at trimme de faste omkostninger med 5 % før 2023, øge fabrikkernes produktivitet med 5 % pr. år, optimere materialeomkostningerne med 7 % og skrive sorte tal i alle regioner på langt sigt. I Sydamerika og USA har Volkswagen en målsætning om at gå i nul i det nuværende regnskabsår. Koncernen kan nu notere et overskud i Nordamerika med en nedgang i salgsvolumenen på ca. 15 % og i Sydamerika med en salgsvolumen, som er faldet helt op til 30 %.

Hurtigere ekspansion af elektrisk mobilitet

Volkswagen har planer om endnu en gang at sætte yderligere skub i den globale e-kampagne: I 2030 vil mærket øge andelen af solgte elbiler i Europa til over 70 % – dobbelt så mange som den hidtidige plan om 35 %. I USA og Kina har mærket en målsætning om en elbilsandel på over 50 % i samme periode. For at opnå dette vil Volkswagen lancere mindst én ny BEV-model hvert år. Den firehjulstrukne ID.4 GTX vil markere starten i første halvdel af 2021 efterfulgt af den sportslige ID.5 i anden halvdel af året. ID.6 X / CROZZ, som er en syvsæders elektrisk SUV til det kinesiske marked, vil blive lanceret til efteråret. Planer om en elbil under ID.3 rykkes 2 år frem til 2025.

Volkswagen vil hele tiden optimere den modulopbyggede elbilsplatform (MEB) med forbedringer i acceleration, opladningskapacitet og rækkevidde. Volkswagen vil også spille på sine styrker som førende inden for platforme, når det gælder næste generation af højtydende komplet eldrevne drivlinjer til lave biler – den skalerbare systemplatform. Den vil blive anvendt for første gang i 2026 i Volkswagens flagskibsprojekt Trinity.

Flåden af biler med forbrændingsmotor vil også blive videreudviklet sideløbende med boostet af e-kampagnen. Alle kernemodellerne, inklusive Golf, Tiguan, Passat, Tayron og T-Roc, vil få endnu en efterfølger. Ralf Brandstätter: “Vi vil stadig have brug for forbrændingsmotorer i et stykke tid, men de skal være så effektive som muligt, og derfor vil næste generation af vores kerneprodukter – som alle er verdensomspændende modeller – også være udstyret med den nyeste generation af plug-in-hybridteknologi med en elektrisk rækkevidde på op til 100 km.”

Trinity vil udvide autonom kørsel

Alt det, som Volkswagen har planlagt for fremtiden, vil kunderne kunne opleve i en bil for første gang i 2026. I Trinity vil alle elementerne være samlet. Bilen vil sætte nye standarder på tre områder: teknologisk, når det gælder forretningsmodel 2.0 og med nye tilgange til produktionen på fabrikken i Wolfsburg.

Trinity vil give mulighed for automatiseret kørsel på niveau 2+ fra starten og niveau 4 i fremtiden. ”Trinity vil blive en slags tidsmaskine for vores kunder, som sparer dem for tid og stress. Men denne teknologi må ikke være forbeholdt en udvalgt elite, og derfor skalerer vi den for at gøre den tilgængelig for mange mennesker,” sagde Ralf Brandstätter.

Med ca. 6 millioner solgte eksemplarer om året har koncernen den kritiske masse, der skal til for at skalere autonom kørsel, der kræver en avanceret udvikling, og udrulle den på verdensplan. Begyndende med Trinity i 2026 vil Volkswagen derfor sætte sig i spidsen inden for Volkswagen Group ved at oprette et neuralt netværk på tværs af den fuldt opkoblede bilflåde, hvorigennem bilerne hele tiden vil udveksle data om fx trafiksituationen, forhindringer eller ulykker. Det vil give Volkswagen mulighed for at skabe et selvlærende system med millioner af biler, som køberne af alle gruppens mærker vil kunne nyde godt af.

Ralf Brandstätter: “Volkswagen kommer til at gennemgå omfattende forandringer. Vi vil ikke bare være indbegrebet af klimavenlig elektrisk mobilitet, men også særligt fascinerende digitale kundeoplevelser, nye forretningsmodeller og autonom kørsel for mange mennesker. Gennem de seneste par år har vi opbygget et stærkt grundlag for dette. Med ACCELERATE vil vi nu give digitaliseringen et ekstra skub fremad.”


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk