- Mere brugsværdi: Sammenlignet med sin forgænger byder den næste generation Transporter på et betydeligt længere og bredere varerum på 5,8 m3 - en stigning på 10 %
- Kan tage det tunge læs: Med en maksimal nyttelast på 1,33 ton og en trækkapacitet på op til 2,8 ton er den nye varevogn den perfekte allrounder blandt erhvervskøretøjer
- Optimeret arbejdsplads: Digitale instrumenter og nyt infotainmentsystem er standard og opfylder alle kravene til nutidens arbejdsdag i et moderne erhvervskøretøj
- En version til ethvert formål: Afhængigt af den tilsigtede anvendelse vil den nye Transporter kunne konfigureres som en to-, tre-, fire-, fem- eller seks-personers
En stor begivenhed venter lige rundt om hjørnet. En ny generation Transporter har verdenspremiere til efteråret og lanceres i starten af 2025, men allerede nu kan Volkswagen Erhvervsbiler offentliggør yderligere detaljer om interiør og varerum i den helt nye generation af den ikoniske Transporter. Et komplet nydesignet interiør med en 100 % digital førerplads, en ny generation infotainmentsystem og et markant større varerum er nogle af de mange nyheder, der tegner næste kapitel i den lange succeshistorie om Volkswagen Erhvervsbilers populæreste model – Transporter.
Høj kvalitet, rummelig, funktionel: Interiøret i Transporter er blevet gentænkt og redesignet ned til mindste detalje med det klare mål at udvikle en Transporter med de typiske Volkswagen-designfunktioner kombineret med maksimal rummelighed og funktionalitet. Den nye generation af Transporter fra Volkswagen Erhvervsbiler afspejler netop dette mål.
Alle ejere af den nuværende Transporter 6.1 vil være vant til den typiske høje siddeposition, den brede dørkarm og den høje position af gearvælgeren i den kommende Transporter. Foran føreren er det nye 100 % digitale instrumentbord, der består af det konfigurerbare 12” Digital Cockpit-display og til højre for det, har man infotainmentsystemet med 13” touchskærm (inklusive DAB + og trådløs "App Connect" med Apple CarPlay / Android Auto). Standard er også et nyt multifunktionsrat med knapper, der er nemme at betjene, selv når du bærer arbejdshandsker. Ligesom i Multivan og ID. Buzz har også den nye Transporter en elektronisk parkeringsbremse plus auto-hold-funktion. Betjeningen af parkeringsbremsen blev flyttet op på instrumentbordet, hvilket frigjorde mere plads mellem forsæderne, så det er muligt at gå mellem dem og om til bagsædet – afhængigt af bilens konfiguration.
Op til seks sæder i Transporter: Som kassevogn er den nye Transporter standardudstyret med to individuelle sæder foran, men tre sæder er også en mulighed som ekstraudstyr (førersæde plus to-personers bænk). Derudover kan Transporter udstyres med op til tre individuelle sæder på anden sæderække, der er nemme at afmontere og tage ud. På et senere tidspunkt kommer Transporter som personbil, der kan udstyres med et trepersoners bænkesæde på tredje sæderække. Som den eneste bil i denne klasse fås vil den nye Transporter også blive tilbudt som ladvogn med dobbeltkabine, der er udstyret med seks sæder bestående af førersædet plus et to-personers bænksæde på foreste sæderække og en bænk med tre i anden sæderække. Der er et udvalg af robuste stofdesign og to imiterede lædervarianter.
5,8 til 9,0 m3 bagagerum: Den nye Transporter er 5.050 mm lang, hvilket er 146 mm længere end forgængeren, og akselafstanden er øget med 97 mm til 3.100 mm, og den vil også blive tilbudt i en lang version med yderligere 400 mm akselafstand (samlet længde: 5.450 mm). Den nye Transporter måler udvendigt 2.032 mm i bredden, hvilket er hele 128 mm end forgængeren (uden bakspejl). Den maksimale bredde mellem hjulkasserne er øget med hele 148 mm til 1.392 mm, hvilket giver god plads til eksempelvis europaller. Bagagerumslængden på gulvet i varevognen med normal akselafstand er 2.602 mm – 61 mm længere end tidligere, og i versionen med lang akselafstand øges varerummets længde til 3.002 mm. Takket være den ekstra udvendige længde og bredde samt bilens længere akselafstand var det muligt at øge lastvolumen betydeligt på den nye Transporter, der nu rummer 5,8 m3 i versionen med standard akselafstand og 9,0 m3 i versionen med lang akselafstand og højt tag. Lastrummet, der kan konfigureres med forskellige skillevægge, kan skræddersys individuelt til virksomhedens specifikke behov.
Maksimal nyttelast på 1,33 ton: På trods af sin størrelse kan den nye Transporter med en højde på under 2,0 meter (normalt tag) køre ind i alle almindelige parkeringshuse. Med en venderadius på kun 11,8 meter (normal akselafstand) er Transporter nem at manøvrere på snævre steder. Derudover har Volkswagen Erhvervsbiler sikret, at det også er muligt udnytte det store varerum i forhold til vægt, så den nu har en maksimal nyttelast på op til 1,33 tons. Og er det ikke nok, kan den nye generation af Transporter trække trailere på op til 2,8 ton, når der er brug for det i arbejdsdagen.
Digital og intuitiv: Førerne af T6.1, Multivan og ID. Buzz vil hurtigt føle sig tilpas bag rattet og nemt finde rundt i de enkle og intuitive menustrukturer på alle skærme og kontroldisplays. Til venstre for rattet finder man som sædvanlig lysfunktionerne, og til højre for rattet har man en rund drejeknap til justering af lydstyrken samt en stribe knapper til vigtige funktioner som max-ventilation af frontruden, assistentsystemer og køreprogrammer. Over disse knapper er infotainmentsystemets 13” touchskærm. Nederst på denne skærm er der permanent vist en bjælke med de væsentligste klimafunktioner, herunder styring af varme i sæder og rat. I midten har man den store hovedmenu med op til seks displays, der kan konfigureres efter behov og vise menuer for navigation, telefon, køredata, radio etc. Over hovedmenuen er der endnu en permanent vist bjælke med forskellige standardoplysninger (såsom udetemperatur eller smartphone-opladningsniveau) og en hjemknap, der fører dig tilbage til hovedmenuen med et enkelt klik. Infotainmentsystemet kan – som ekstraudstyr – udvides til at omfatte et navigationssystem inklusive Volkswagens online-tjenester af "VW Connect" og "VW Connect Plus" samt et Harman Kardon lydsystem.
Alt adgang til strøm: Til smartphonen er der en opbevaringsbakke i midterkonsollen med en induktiv opladningsfunktion (ekstraudstyr). Andre enheder kan oplades via de op til syv USB-C-, USB-A- og 12-volt-stik i bilen. Derudover tilbyder Volkswagen Erhvervsbiler som ekstraudstyr en 230 V Powerhub (400 W) samt konverter til den nye Transporter, der kan levere strøm til store elektriske apparater af enhver art. Til de elektriske eller elektrificerede varianter af Transporter vil der også være en inverter med en effekt på 2,3 kW.
Transporter har verdenspremiere til efteråret og forventes introduceret i starten af 2025.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk