- Med den nye T-Roc præsenterer Volkswagen en komplet nyudviklet efterfølger til sin hitmodel, som er solgt mere i end to millioner enheder på verdensplan
- Den nye generation er kendetegnet ved et kraftfuldt og karakterstærkt design, innovative drivlinjer og et interiør i høj kvalitet
- Den nye T-Roc er udstyret raffinerede teknik såsom den nyeste Travel Assist, head-up-display og fuldhybridmotorer
Tiden er kommet: Volkswagen præsenterer den nye T-Roc! Anden generation af bestselleren er udviklet helt fra bunden og markerer sig med et udtryksfuldt design og innovative drivlinjer inklusive en hybridmotor. Interiøret kommer med et nydesignet cockpit i høj kvalitet og en infotainmentskærm på op til 33 centimeter, og der er blevet mere plads til både passagerer og bagage.
Anden generation med nyt design. T-Roc’s store udviklingsmæssige spring kan ved første øjekast ses i det kraftfulde, stilrene design. Den bevarer forgængerens karakteristiske design-DNA med den coupé-lignende bagende, men udnytter fordelene ved at være 12 cm længere end første generation af T-Roc. De større proportioner er det, der gør det muligt tilføre designet et ekstra niveau af dynamik.
Lysdesignet spiller også en væsentlig rolle i den nye T-Roc’s designudtryk. Nye LED-forlygter foran er standard. IQ. LIGHT LED-matrixforlygter tilbydes som ekstraudstyr (afhængig af udstyrsvariant) og er forbundet med det hvidbelyste Volkswagen-logo med en smal LED-lysstribe. Bagenden af T-Roc har også en gennemgående LED-lystribe med et rødt oplyst Volkswagen-logo (afhængigt af udstyr).
Interiør med høj kvalitet og optimeret funktionalitet. Interiøret er blevet væsentligt forbedret og imponerer med sin premium kvalitet, bløde overflader og innovative teknologier. Instrumentbordet er f.eks. betrukket med et nyudviklet stof, som skaber en lounge-agtig atmosfære sammen med den integrerede baggrundsbelysning. Den nye T-Roc overtager adskillige funktioner fra de større Tiguan- og Tayron-modeller, såsom det seneste udviklingstrin i køreoplevelseskontrollen, som blandt andet kan bruges til at vælge køreprofiler og styre lydstyrken. En ny funktion i T-Roc og i dens klasse er også et head-up-display (ekstraudstyr), som projicerer vigtige informationer som hastigheds- eller navigationspiktogrammer direkte på forruden foran føreren.
Mere plads for op til fem personer. Pladsen i den nye T-Roc er velegnet til lange rejser og familier. Selv hvis personer med højde på over 1,85 m sidder foran, kan passagerer af samme størrelse sidde komfortabelt bagi takket være de ekstra 12 cm, der er tilføjet til længden af den nye T-Roc. Derudover vil et elektrisk justerbart 14-vejs ergoActive-sæde med massagefunktion for første gang være tilgængeligt i Style-versionen i T-Roc. Bagagerumsvolumen øges med 30 liter til 475 liter, når den er læsset op til højden på bagsædets ryglæn.
Teknologioverførsel takket være MQB evo-platform. Efter den nuværende Tiguan (debut i 2024) og Tayron (debut i 2025) er den nye T-Roc den tredje SUV fra Volkswagen, der er baseret på det seneste udviklingstrin af denne platform kaldet for MQB evo – og dermed drager den fordel af hardware- og softwareudviklingen af denne modulære platform. Disse omfatter blandt andet en ny udviklingsfase af Travel Assist-funktionen, der ikke kun understøtter automatiske vognbaneskift, men også kan reagere med endnu mere fremsynethed i forhold hastighedsgrænser eller ophævelse af hastighedsgrænser. For første gang har den nye T-Roc også systemer som Park Assist Pro om bord. Dette system bruger hukommelsesfunktionen til at foretage fuldautomatisk parkering over afstande på op til 50 meter og gør det muligt at køre bilen ind og ud af parkeringsbåse med en smartphone. Udgangsadvarselssystemet fås også som ekstraudstyr og kan advare passagererne, før dørene åbnes, om, at biler eller cykler nærmer sig bagfra.
Mildhybrid som standard. Den nye T-Roc vil udelukkende kunne fås med innovative turboladede hybrid benzinmotorer på det europæiske marked. Til lanceringen er der to 48V mildhybridmotorer (1,5 eTSI) med 85 kW (116 hk) og 110 kW (150 hk). De vil blive efterfulgt af to fuldhybride drivlinjer, der er udviklet helt fra bunden. Disse motorer kommer kun i forbindelse med forhjulstræk. Som med forgængermodellen vil den nye T-Roc også senere blive tilgængelig med 4MOTION-firehjulstræk – i kombination med en 2,0-liters TSI-motor, som så også vil blive tilbudt i en version med mild hybrid (mHEV). En T-Roc R vil også i fremtiden være tilgængelig som den mest kraftfulde variant. Alle 1.5- og 2.0-liters mildhybridmotorer har en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Nyt modelprogram. Udvalget af udstyrsvarianter og ekstraudstyr til den nye T-Roc vil nu være klart mere struktureret og kundefokuseret. For at gøre konfigurationen så enkel som muligt har Volkswagen kombineret standardudstyr og ekstraudstyrspakker med individuelle funktioner til de fire udstyrsversioner. Pakkerne er præcist skræddersyet til kundernes præferencer, hvilket resulterer i et strømlinet udvalg af standard- og ekstraudstyr til attraktive priser. Derudover er pakkesortimentet reduceret med 50 procent. Modelprogrammet består af indstigningsmodellen af T-Roc (fokus på budget og funktionalitet), næste udstyrstrin er Life (fokus på funktionalitet og komfort) og de to topmodeller hedder Style (fokus på design og teknologi) og R-Line (fokus på sportslighed).
En bil fra Europa til Europa. Den første generation af T-Roc blev lanceret på markedet i 2017 og etablerede sig hurtigt. En opdatering fulgte i modelår 2022. Sidste år valgte omkring 292.000 nye bilkøbere i hele Europa den kompakte allrounder, som produceres på den portugisiske fabrik i Palmela nær Lissabon. T- Roc har de seneste år været en af de mest solgte biler i Europa, og i alt er der solgt mere end to millioner enheder globalt. Dette gør T-Roc til verdens mest succesfulde SUV fra Volkswagen efter Tiguan.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk